Pages Navigation Menu

נטורופתית ND, מומחית לפרחי באך BFRP

חרדת מבחנים

חרדת מבחנים

השתתפת בשיעורים, הכנת את כל שיעורי הבית, למדת קשה ואת מביני שיש לך הבנה וידע בחומר הנלמד. אבל יום המבחן מגיע ופתאום בלאק אוט, קיפאון, ניתוק או שמרגישה כל כך עצבנית ולחוצה שלא מסוגלת לענות לא אף שאלה אחת.
זה נשמע כמוך? כנראה שאת סובלת מחרדת מבחנים – זאת הרגשת עצבנות שאנשים חווים לפני מבחנים.
זה נורמאלי להיות קצת חרדים לפני בחינה, זה קורה כמעט לכולם. וטיפת ציפייה עצבנית יכולה בעצם לעזור לנו להשיג ציונים גבוהים, אבל לחלק מאנשים החרדה הזו יותר קיצונית. העצבנות שחשים לפני הבחינה יכולה להיות כל כך קיצונית עד שזה פוגע עם הריכוז ויכולת ביצועים שלנו.
מה זאת חרדת מבחנים
חרדת מבחנים זוהי בעצם סוג של חרדת ביצועים – הרגשה שמישהו חווה במצבים בהם יכולת ביצוע ממש חשובה ויש הרבה לחץ לבצע טוב. לדוג' אפשר להרגיש חרדת ביצוע כאשר ניגשים למבחני קבלה של הצגת ביה"ס, לשיר סולו על הבמה, לעמוד על המקפצת מים לפני צלילה או לפני ראיון עבודה חשוב.
כמו סיטואציות אחרות בהן האדם יכול להרגיש חרדת ביצועים, חרדת מבחנים יכולה לגרום ל"פרפרי בטן" או כאבי בטן או אפילו כאבי ראש כתוצאה מהסטרס.
מה גורם לחרדת מבחנים
חרדה זוהי תגובה לציפיה של מצב מלחיץ. עבור מספר רב של אנשים זאת יכולה להיות תערובת של דברים: הרגלי למידה לקויים, אי הצלחה קודמת במבחנים ובעיות חרדה בסיסיות. כמו כל סוגי החרדה גם חרדת מבחנים משפיע גם פיזית וגם נפשית.
בעיות פיזיולוגיות לחרדת מבחנים
במצבים מלחיצים כמו לפני ותוך כדי הבחינה הגוף משחרר הורמון בשם אדרנלין. הורמון זה עוזר לגוף להתכונן עם כל מה שיבוא, לרוב קוראים לזה "תגובת הילחם או ברח". למעשה התגובה הזו מכינה אותנו להישאר ולהתמודד עם הבעיה או לברוח ממנה בכלל.
בהרבה מקרים פרץ אדרנלין זה הוא דבר טוב למעשה. זה עוזר להכין אותנו להתמודד עם מצבים מלחיצים בצורה יעילה, ערנית ומוכנה. לעומת זאת, אצל חלק מאנשים תסמיני חדרה קיצוניים עד כדי אי יכולת ריכוז במבחן.
סימפטומים כוללים: בחילה, הזעה, רעד בידיים, דופק לב מואץ, הקאה ועילפון.
בעיות מנטליות לחרדת מבחנים
מעבר לתסמינים פיזיולוגיים הקיימים, ישנם הרבה גורמים רגשיים שמשחקים תפקיד בחרדת מבחנים. התרכזות על דברים הרעים יכולים לגרום ואף להגביר את חרדת המבחנים.
לדוגמא: את דואגת לגבי סיכוייך להצלחה וזה יכול להביא אותך למחשבות כמו: "מה אם אני אשכח את כל מה שלמדתי?" או "מה אם המבחן קשה מדי?" יותר מדי ממחשבות אלה לא משאירות הרבה מקום לשאלות הנשאלות במבחנים.
אנשים עם חרדת מבחנים יכול להילחץ מתגובות הפיזיות שיכולות לקרות "מה אם אקיא?" או "אוי לא!! הידיים שלי רועדות."
בדיוק כמו סוגים שונים של חרדה, גם חרדת מבחנים יכולה ליצור מעגל קסמים אכזרי: כמה שיותר את מתרכזת על הדברים הרעים שיכולים לקרות, כך רמת החרדה שלך עולה. זה גורם לך להרגיש יותר רע ובגלל שהראש מלא במחשבות טורדניות ופחדים זה יכול להעלות את האפשרות שסיכוייך לעבור את המבחן קטנים.
מי נוטה יותר לפתח את חרדת המבחנים
אנשים שדואגים הרבה או אנשים פרפקציוניסטים נוטים יותר לפתח חרדת מבחנים. אנשים עם תכונות אלה לפעמים מתקשים לקבל טעויות שאולי עושים או לא מוכנים לקבל שום ציון פחות מ-100. במקרה זה, אפילו תלמידים שאינם מוכנים למבחן, אבל דואגים ורוצים להצליח גם כן יחוו את חרדת המבחן. אם אינך מוכנה למבחן זה ברור שתהיי מודאגת מכישלון.
אנשים יכולים להרגיש לא מוכנים למבחנים מכמה סיבות: לא למדו מספיק, החומר קשה מדי להבנה, או שפשוט עייפים מדי כי לא ישנו מספיק לילה לפני.
מה אפשר לעשות
חרדת מבחנים יכולה להיות בעיה מאוד רצינית במיוחד אם העצבנות מונעת ממך מלהתמקד על שאלות המבחן עד לרמה של אי הצלחה. חשוב לשמור על חרדת המבחנים ברמות שזה ניתן לשליטה.
הכנה למבחן
* לגשת למבחן עם ביטחון
* להיות מוכן למבחן
* תבחרו מקום נוח לשבת בזמן הבחינה עם הרבה אור ומינימום הפרעות
* תגיעו למבחן כמה זמן לפני
* לא לחרוש על החומר לפני המבחן – זה רק מכניס ליותר סטרס
* לישון טוב לילה לפני
* להימנע מלדבר עם חברים לכיתה במיוחד ממפיצי שליליות
* לא לבוא למבחן רעבים, אף מומלץ שיהיה בתיק חטיף אנרגיה בריא (דל בסוכר)
* תגדירו איזה סטרסורים שבחייכם ניתנים לשינוי ושנו אותם
* תרגלו תרגילים להורדת חרדה באופן שיטתי

בזמן המבחן
• תקראי את ההוראות לאט ובזהירות
• תתקצבי זמן לכל שאלה
• תישני תנוחות לעזרת הרגיעה
• קודם תעני על השאלות שבאות לך בקלות ואז תחזרי ליותר קשות
• אל תכנסי לפאניקה כאשר אחרים כבר סיימו עם המבחן, אין פרס על סיום ראשון
• תשתמשי בטכניקות רגיעה – תנשמי לאט ועמוק, תרגעי – את בשליטה
• אל תחשובי על הפחד – קחי שנייה, תחשובי על הצד הבא בלוח המשימות, צד אחרי צד
• תחזקי את עצמך בדברים חיוביים – תשבחי את עצמך על כל הדברים שעשית עד כה, דברים שאת עושה ושאת עושה אותם הכי טוב שאפשר
• תצפי לקצת חרדה – זאת תזכורת שברצונך להצליח וזה נותן אנרגיה להצלחה
• תבין שחרדה יכולה להיות "הרגל" – וזה לוקח זמן ללמוד להשתמש בזה ככלי להצלחה
• עצירת מחשבות שליליות

תמציות פרחי באך
LARCH תמצית זו מחזקת ביטחון בידע הנלמד.
RESCUE REMEDY מרגיעה ותמיד רצוי שיהיה בתיק.
WHITE CHESTNUT עוזרת להשקיט את המחשבות הטורדניות ואת הדואגות המיותרות.
WALNUT מגנה מפני השפעות חיצוניות ועוזרת להכניס שינוי לחיים.
MIMULUS תמצית מטפלת בפחדים, חרדות ממקור ידוע ונותנת הרבה אומץ לעשות דברים חדשים.
CHESTNUT BUD תעזור לשבור את מעגל הקסמים האכזרי.
GENTIAN תמצית מטפלת בדכדוך כתוצאה ממכשול. אם נכשלת פעם אחת במבחן התמצית תעזור שלא תמנעי מלגשת למבחן שוב.

Share

HABoneH Website Promotion  הבונה קידום אתרים